Mitä on tekoäly?
Viimeisten kymmenen vuoden aikana salamannopeiden tietokoneiden digitalisointi ja kehitys on raivannut tietä tekoälylle. Mutta mitä se todella on?
Tekoäly on tietojenkäsittelytieteen alue, joka pyrkii kehittämään älykkäitä koneita ja ohjelmistoja, jotka ajattelevat ja reagoivat kuin ihmiset.
Puheentunnistus, oppiminen, näkökulma, suunnittelu ja ongelmanratkaisu ovat joitain aloja, joita yritetään jäljitellä.
Collectia vs. perinteiset perintäyritykset
Perinteisissä perintäyrityksissä perintäprosessit seuraavat usein staattista ja ennalta määrättyä polkua, jonka uskotaan toimivan parhaiten.
Tässä menetelmässä ei oteta huomioon velallistyyppiä tai toimeksiannon olosuhteita, mikä johtaa pitkiin ja tehottomiin perintäprosesseihin sekä usein myös huonompiin tuloksiin.
Collectiassa teemme asiat eri tavalla.
Tavoitteelista perintää -joka kerta!
Kiinnostus kasvaa!
Et ehkä huomaa, mutta tekoälyä käytetään kaupallisesti jo tänään ja todennäköisesti enemmän kuin luulet. Teknologiaa käytetään monilla aloilla, kuten kuvan tunnistamiseen, lääkekehitykseen, hakukoneisiin, sähköiseen kaupankäyntiin, itse ajaviin autoihin ja paljon muuta. Tekoäly auttaa myös parantamaan asiakaskokemusta useilla päivittäin käyttämilläsi online-alustoilla. Esimerkiksi jos olet Spotify-musiikkipalvelun käyttäjä, olet ehkä kokenut, että sinulle ehdotetaan uusia kappaleita, jotka sopivat musiikkimakuusi.
Applen puheentunnistusohjelmisto SIRI on myös esimerkki tekoälytekniikasta, jota monet ihmiset käyttävät ympäri maailmaa. SIRI: n avulla voit esittää kysymyksiä ja päästä tekemään erilaisia asioita, kuten viestien lähettäminen, matematiikan ratkaiseminen, puhelinnumeroiden soittaminen jne. Joten käytämme jo tekniikkaa riippumatta siitä, ajattelemmeko sitä vai emme. Tekoälytekniikka on laaja ja näkymät ovat valtavat. Tekoäly on luultavasti yksi tekniikoista, jotka vaikuttavat tulevaisuudessa eniten yrityksiin ja jokapäiväiseen elämäämme. Sekä ruotsalaiset että kansainväliset yritykset ovat huomanneet monia sovellusvaihtoehtoja, jotka keskittyvät suuremmaksi osaksi tekoälyyn, koneoppimiseen ja työhön big datan kanssa. Collectia ei ole poikkeus tässä yhteydessä, koska uskomme, että tekniikka voi hyödyttää asiakkaitamme ja asiakkaiden asiakkaita monilla osa-alueilla.
Tapaa tietokoneasiantuntijamme Cai
Haluamme esitellä kollegamme Cai (Collectia Artificiel Intelligence) – hän rakastaa dataa ja rakastaa oppia uusia asioita. Cain rooli Collectiassa on analysoida ja käsitellä tietoja, jotka keräämme markkinoistamme IT-järjestelmässämme.
Cai analysoi salamannopeasti suurta määrää dataa. Kerättyjen tietojen perusteella Cai voi päättää kuinka kokoamme optimaalisen perintämenettelyn ja valitsee viestintämuodon velalliskohtaisesti. Jotkut haluavat saada virallisia kirjeitä, kun taas toiset kannattavat kommunikointia kanssamme digitaalisesti. Esimerkiksi varsinkin nuoret ovat tyytyväisiä tekstiviesteihin, jotka sisältävät maksulinkin, joiden avulla velkojen saaminen on helppoa ja nopeaa. Yhdistämällä Cai-tietämyksen perintäjärjestelmäämme, uusimmat digitaaliset maksuratkaisut ja käyttäjäystävällinen itsepalveluratkaisu asiakkaillemme, olemme nostaneet menestysasteen ja tehokkuuden tasolle jota perinteiset perintäyritykset eivät näe.
Sinulle asiakkaana etuna on, että voimme periä maksamattomat saamisesi nopeammin, paremmin ja ammattimaisemmin kun kommunikoimme asiakkaasi kanssa asiakkaan suosimien viestintämuotojen kautta. Lisäksi Cai voi antaa suosituksia mahdollisista jatkotoimenpiteistä. Näin voimme yhdessä tehdä sinulle oikean ratkaisun parhaillaan käynnissä olevassa perintäprosessissa.
Tekoäly ja koneoppiminen eivät ole vain jotain, josta puhumme Collectiassa. Se on jotain minkä parissa työskentelemme päivittäin. Cai on älykkäämpi päivä päivältä, samoin kuin me – sekä asiakkaiden että maksajien eduksi.
Tulevaisuuden perintä tekoälyn avulla?
Eri alojen tekoälyn teko on jatkuva prosessi, joka johtaa ajan myötä yhä kehittyneempiin IT-ratkaisuihin. Perintäala ei ole poikkeus. Täällä velan perijät etsivät tekniikkaa, joka voi tarjota parempia asiakaskokemuksia, virtaviivaistaa asiakasmatkaa ja parantaa kokonaisvelan perintää yksittäisen velallisen suhteen. Alun perin monet alan yritykset keskittyivät laskuhallintaprosessin optimointiin analysoimalla massa dataa ja toteuttamalla mästare / utmanare ohjelmia tehokkaimpien takaisinperintämenettelyjen tunnistamiseksi velallisen ja tapaustyypin perusteella.
Nyt painopiste on siirtynyt chatbotteihin sekä virtuaaliagentteihin, taustatekniikan kehittämiseen toimeksiantohallinnan virtaviivaistamiseksi perintäprosessissa ja tietoliikenteen automatisoimiseksi.
Virtuaalinen perintäkäsittely
Yksi tekoälyn uusimmista keksinnöistä on virtuaaliset perintätoimistot (tekoälyn ja chat-robottien yhdistelmä), jotka voivat kommunikoida velallisten kanssa ja suorittaa toimeksiantoihin liittyviä tehtäviä.
Esimerkkejä virtuaalisten perintätoimistojen suorittamista tehtävistä:
- Osamaksusuunnitelman laatiminen
- Eräpäivän lykkäys
- Toimeksiantojen esittäminen
- Vastata yleisimpiin kysymyksiin
Tällä hetkellä virtuaaliset perintätoimistot ovat vain ideatasolla, mutta on todennäköistä, että näemme niitä lähitulevaisuudessa. Collectia ja monet muut rahoitusyhtiöt etsivät jo mahdollisuutta toteuttaa tämän fyysisen asiakaspalvelumme täydennyksenä.
Ovatko virtuaaliset perintätoimistot tulevaisuutta?
Uskomme, että seuraava vaihe tekoälyn parissa velan perinnässä ovat virtuaaliagentit, joilla on ihmisominaisuuksia, jotka voivat toimia velan neuvonantajina ja neuvotella takaisinmaksusta itsenäisesti. Tulevaisuuden virtuaalinen agentti kehittää edelleen sovelluksissa ja verkkosivustoissa olevia nykyisiä chat-robotteja. Se pystyy simuloimaan ihmisten tunteita sekä ominaisuuksia ja sillä on tärkeä rooli perintäyritysten takaisinmaksuprosessissa.
Chatbotit sekä virtuaaliset agentit, ovat tärkeässä asemassa callcenterin ja perintäyritysten lähtevien osastojen kokonaisautomaatiossa, koska ne voivat yhdistää koneoppimisen ja todellisten perintätoimistojen kokemuksiin perustuvan asiantuntemuksen. Chatbot voi hankkia tiettyjä ominaisuuksia perintäprosessissa mahdollisesti seuraavista eduista:
-
Velalliset saavat ympärivuorokautisen pääsyn tukitoimintoon, joka voi vastata kysymyksiin ja auttaa käyttäjää edelleen koko prosessissa
-
Velalliset voivat määritellä ensisijaiset viestintäkanavat virtuaalisen agentin kautta perintäprosessin alkupuolella. Tiedot, jotka sisällytetään sitten dynaamiseen palautusprosessiin palautusmahdollisuuden parantamiseksi.
-
Velalliset voivat puhua velkaongelmistaan turvallisemmassa ympäristössä, koska he eivät puhu todellisen henkilön kanssa. Kokemuksemme mukaan useammat velalliset tuntevat olonsa epämukavaksi puhuessaan velastaan.
-
Perintätoimisto voi saada automaattisesti tietoja velallisen maksukäyttäytymisestä ja tapauksen olosuhteista haastattelussa rekisteröityjen indikaattoreiden perusteella. Tämä tarkoittaa, että voit tunnistaa ja käynnistää tilannekohtaisia toimintoja, kuten ehdottaa puhelua oikealta velan neuvonantajalta.
-
Virtuaaliagentti pystyy tunnistamaan tilanteita, joissa tarvitaan ihmisen vuorovaikutusta. Agentti voi sitten esittää yhteystiedot yrityksen tukikeskukselle.
Uskomme, että chatbotit ja virtuaaliagentit edustavat korvaamattomia työkaluja takaisinmaksuprosessissa digitaalisten ja perinteisten viestintäkanavien yhdistämiseksi. Samaan aikaan tekniikkaa pidetään ainutlaatuisena tapana käyttää tekoälyä keskittämällä henkilöresurssit prosessin erityisiin toimintoihin yleisen onnistumisasteen ja takaisinmaksukyvyn parantamiseksi.